Pelaaminen

Itse WoWissa pelaaja suorittaa erilaisia tehtäviä eli questejä, joista pelaaja sitten saa palkinnoksi joko rahaa tai jotain erikoisesineitä sekä pisteitä (XP), joilla sitten pääsee etenemään. Useimmat tehtävistä jatkavat seuraavaan tehtävään ja samalla pelaaja etenee tarinaa eteenpäin, roolipelimäisesti.

Kun pelaaja sitten liittyy ryhmään, voi hän lähteä taistelunkentille ryhmän kanssa tai luolasto tehtäviin, joista saa hyvin pisteitä ja rahaa ja löytää erikoisesineitä, joita voi taas myydä kaupunkien huutokaupoissa.

Hahmot

Jokainen pelattava WoWin rotu niin liittouman kuin horden eli lauman puolella voi pelata useampaa eri hahmoa ja jokaisella hahmolla on omat erikoistaitonsa ja vahvuutensa. Systeemi toimii hieman samaan tapaan kuin esimerkiksi Casumo, jossa pelaaja voi kehittää omaa hahmoaan edeten tasolta toiselle. Pelaaja itse valitsee oman rotunsa ja hahmoluokkansa aivan pelin alussa. Hahmoluokkia on kaiken kaikkiaan 11.

Druidi

Druidi on hieman erilainen kuin Asterixista tuttu soittajadruidi, mutta enemmän keskiajan taruston mukainen hahmo. Druidi voi esimerkiksi muuttaa omaan muotoaaan karhusta kissaan ja lintuun tai pöllöön.

Metsästäjä

Metsästäjä on hahmo, joka kykenee taisteluissa tekemään vahinkoa pitkältä matkalta ja on erikoistunut jousien ja erilaisten tuliaseiden käyttöön. Metsästäjä osaa myös kesyttää petoja ja tehdä ansoja maastoon.

Maagi

Loitsuja ja taisteluja pidemmän matkan päästä. Maagi on yleensä vahva tekemään loitsuillaan vahinkoa mutta taistelussa maagi vaatii tuekseen jonkun puolustamaan häntä, koska maagilla ei ole kovin suurta taistelukestävyyttä.

Paladiini

Paladiini on kuin monikäyttöinen sotilas. Paladiini on hybridi, joka pystyy paljoon muttei ole oikein missään paras. Paladiini voi toimia niin parantajana kuin vahingontuottaja tai vahingon vastaanottajana eli tankkina, maagin tukena. Paladiini on haarniskoituneena hyvä apu taisteluissa, kunhan se ei yritä liikoja verrattuna sen kykyihin. Paladiinilla on myös mahdollisuus opetella voimakkaita loitsuja.

Pappi

Pappi on ehkä hahmoista yksi selkeimmistä. Sillä on kaksi tehtävää: vahingon tekeminen ja parantaminen taioilla.

Rosvo eli rogue

Hiipimiskyky, varas, tiirikointi ovat rosvon kykyjä. Se on myös nopea ja hyvä lähitaistelussa mutta ei kestä kovia iskuja.

Shamaani

Shamaani on kuin lappilainen noita, se osaa parantaa ja tehdä vahinkoa taistelussa loitsuillaan. Sen taitona ovat toteemit, joiden avulla shamaani voi kehittää itseään.

Manaajaveljo

Velho käyttää pimeitä voimia atistelussaan ja se voi imeä muilta hahmoilta elinvoimaa. Velhoilla on myös apureina erilaisia demoneita. Velhojen loitsut ovat usein pitkäkestoisia.

Soturi

Soturin tehtävä on sotia, joten se sekä tuottaa vahinkoa että ottaa sitä vastaan. Se on paladiinin ja kuolonritarin ohella kestävä hahmoluokka. Soturi on parhaimmillaan taisteluissa.

Kuolonritari

Kuolonritari on sankarihahmo ja pelihahmoltaan samantapainen kuin soturi. Myös kuolonritarilla on käytössään loitsuja sekä apunaan epäkuollut apuri. Kuolonritariksi voi nousta kun oma hahmo on noussut tasolle 55.

Munkki

Munkki on paladiinin tyylinen hybridi, joka on hyvä niin taisteluissa kuin puolustamisessa ja parantamisessa, aivan kuten oikeat historian taistelevat munkit.

Demoni metsästäjä

Jos kuolonritari oli sankari, niin tässä on toinen sankariluokka. Demoni metsästäjäksi voi nousta vain hahmo, joka on olut vähintään tasolla 98.

Pelaajan kuoleminen

WoW on peli, jossa pelaaja viettää tunteja, päiviä jotkut ovat pelanneet peliä vuosia, joten hahmo ei voi noin vain kuolla. Kun pelaaja siis kuolee taistelussa, joutuu pelaajan hahmo lähimmälle haustausmaalle. Toiset pelaajat voivat herättää pelaajan hahmon henkiin ja näin yleensä käykin ja lisäksi kahdella hahmolla on oma mahdollisuus ylösnousemukseen. Aina kun pelaaja kuolee, kaikki hänen käyttämänsä esineet saavat hittiä ja vaativat korjausta. Pelistä löytyy näitä varten "ei pelaaja"-hahmoja, joilta voi ostaa esineiden korjauspalveluita. Lisäksi jos pelaajan hahmo joutuu vaikeaan paikkaan, siis ruumiina, voi hän käyttää spirit healer hahmoa elvytykseen ja takaisin peliin pääsyyn.